Pitanja i odgovori
Često postavljana pitanja
Sva Vaša pitanja u vezi sa homologacijom biće objavljena zajedno sa odgovorima na ovoj web stranici.
Kao prilog tu su izvodi iz Zapisnika sa sastanaka u vezi sa homologacijom vozila koji su do sada održani. Pitanja i odgovori učesnika su sadržani u priloženim izvodima..
Pitanja u vezi tipa, varijante i izvedbe
Pitanja u vezi tipa, varijante i izvedbe: ( “…Dostavili ste nam blanko obrazac, ali mislim da je neophodno pokazati primjerom kako se obrazac popunjava i kojim podacima, sta se tačno odnosi na TIP, VARIJANTU, IZVEDBU …. vozila?”); ( “…vezano za vaš dopis , molim da nam dostavite primjer tabele na jednom modelu .Naime sve tražene informacije su kod Citroen-a stavljene pod šiframa u broj šasije ,tako da ne bi došlo do zabune cijenili bi informaciju sa vaše strane koja nam može pomoći da vam damo ispravan odgovor.“); (“ … na sastanku sam pitao za pojašnjenje pojmova TIP, VARIJANTA i IZVEDBA. Da ne bi pravili greške, bilo bi dobro da ste nam nekim primjerom pokazali u navedenoj tabeli.” )
ODGOVOR: Tip, varijanta, izvedba i odgovarajući komercijalni naziv koje Vas molimo da navedete u spisku čiju smo Vam formu dostavili trebaju biti uneseni upravo kako su definisani u procesu odobrenja tipa vozila i kako se navode u COC dokumentu (ako je primjenjivo) ili potvrdi proizvođača. S tim u vezi predlažemo da kontaktirate odgovarajuću službu Vašeg proizvođača. Trebalo bi, na primjer, da su za vozila kategorije M1 koja su prošla proces jedinstvene evropske homologacije tipa vozila (WVTA) poštovana uputstva navedena na listu u prilogu ovog odgovovora. Pretpostavljamo da, na primjer, kod Renaulta vjerovatno postoji JZ / JZ0F / JZ0FB6 / MEGANE SCENIC. Međutim, vjerujemo da razumijete da nismo mi u poziciji definisati način na koji proizvođači vozila obilježavaju tip (type) / varijantu (variant) / izvedbu (version) /komercijalni naziv (commercial name) vozila koja proizvode. PRILOG UZ ODGOVOR 3.
Što je COC dokument?
COC dokument (eng. Certificate Of Conformity) je dokument izdan od strane proizvođača kojim se potvrđuje da vozilo pripada tipu homologovanom u skladu sa odgovarajućom Whole Vehicle Type Approval direktivom Evropske unije (npr. 2007/46/EC) i da je usklađeno sa odnosnom regulativom u vrijeme njegove proizvodnje.
Da li će dokument o ovlaštenju izdan od centrale za uvoznike u BiH, zajedno s popunjenom i ovjerenom Potvrdom Proizvođača od strane Renault Nissan Hrvatska, biti dovoljan?
U pogledu homologacije tipa vozila. Pravilnikom je predviđeno da se u slučaju homologacije tipa vozila pred Ministarstvom „pojavljuje“ bilo ovlašćeni zastupnik (predstavnik) proizvođača (…lice sa sjedištem u Bosni i Hercegovini koje je proizvođač vozila pisanim putem ovlastio da ga zastupa kod Ministarstva…), bilo proizvođač vozila, uključujući i inostranog. Dakle, naprijed pomenutu potvrdu statusa i pisano ovlašćenje dostavlja proizvođač vozila.
U pogledu homologacije pojedinačnog vozila. Ukoliko za neku marku postoji ovlašćeni zastupnik (predstavnik) proizvođača u Bosni i Hercegovini, tada, kako je to Uputstvom o homologaciji pojedinačnog vozila predviđeno, i potvrdu proizvođača izdaje ili COC dokument provjerava upravo ovlašćeni zastupnik u BiH ili, u krajnjem, proizvođač vozila. Ukoliko za neku marku nema ovlašćenog zastupnika (predstavnika) proizvođača u BiH ostavljena je mogućnost da ove poslove obavi i ovlašćeni zastupnik proizvođača u inostranstvu, kako je Uputstvom o homologaciji pojedinačnog vozila predviđeno. U ovom slučaju, dokument izdat od proizvođača koji ste nam dostavili u prilogu bi, po našem mišljenju, bio dovoljan za potvrdu Vašeg statusa za obavljanje ovih poslova.
Kako se određuju izvedbe vozila za homologaciju s obzirom na marketinške odluke i da li je potreban puni trgovački naziv vozila? Također, što znači da učestvujemo neposredno kroz informacioni sistem pri provjeri i ovjeri COC dokumenta?
a) Odluka o broju za homologaciju prijavljenih varijanti i izvedbi nekog tipa je na Vama, odnosno ovlascenom predstavniku proizvodjaca u BiH. Medjutim, predlazemo da sacekate cjenovnik u procesu homologacije u BiH kako biste mogli donijeti optimalnu odluku, buduci da ocekujemo da ce broj prijavljenih varijanti i izvedbi uticati na cijenu. Sto se samih obrazaca tice oni su OK. Trebalo bi na VIN obrascu dodati i polozaj na vozilu, a uz spisak varijanti i izvedbi i objasnjenje strukture.
b) Sto se tice spiska koji Vas molimo da nam dostavite isti bi sluzio za inicijalno punjenje baze informacionog sistema u procesu homologacije. Svrha ovog koraka je, prije svega, da imamo sto je moguce “njezniji pocetak” kako homologacije tipa tako i pojedinacnog vozila. Tako ce npr. pri homologaciji pojedinacnog vozila vlasnici prilagati COC dokument ili potvrdu proizvodjaca, koji su izdani u okviru proizvodjaceve mreze, na kojima su navedeni tip, varijanta, izvedba i odgovarajuca komercijalna oznaka. Otuda npr. ako u tim dokumentima za tip JZ uvjek stoji komercijalna oznaka MEGANE SCENIC bez obzira na varijantu i izvedbu onda je to ono sto i na ovaj spisak treba unijeti. Principjelno, ono sto zelimo unaprijed da definisemo u bazi informacionog sistema za homologaciju mora da se slaze sa onim sto cemo kao podatak dobiti na ulaznom dokumentu od ovlascenog predstavnika proizvodjaca vozila. Zbog toga smo i rekli da je neizmjerno bitno da pri formiranju ovog spiska a i tokom kasnijeg rada pokusamo biti dosljedni.
c) Oko provjere COC dokumenta kroz informacioni sistem. Kako bismo olaksali proceduru pri homologaciji pojedinacnog vozila namjera je da vlasnik vozila koji donosi COC dokument ne mora fizicki doci kod ovlascenog predstavnika proizvodjaca. Naime, on COC dokument predajeu teh. servis. Ovaj ga skenira i tako ucini dostupnim ovlascenom zastupniku. Nakon toga ovlasceni predstavnik provjeri da li je za vozilo sa tom VIN oznakom mogao biti izdan COC sa tim podacima o tome obavjesti teh. servis. Pri tome ostaje otvorena i mogucnost da neko fizicki dodje do ovlascenog zastupnika gdje ce mu biti ovjeren COC.
Kada i gdje će se ovlašteni zastupnici proizvođača predavati potvrde i ovlašćenja proizvođača?
Potvrdu i ovlašćenje treba predati sa prvim zahtjevom za homologaciju tipa vozila nosiocu Konzorcijuma.
Da li je dvodnevna edukacija dovoljna za savladavanje materije i početak rada na homologaciji, i šta znači "Edukacija ostalih učesnika u postupku homologacije"? Također, kako riješiti pitanja vezana za potvrde od proizvođača (prevođenje na engleski jezik, vremenski rokovi, i da li je potrebna potvrda od svake fabrike ili samo od glavnog proizvođača)?
a. Planom obuke je predviđeno da se dva dana posvete uvoznicima što smatramo dovoljnim za poslove koje ćete obavljati. Pored toga, očekujemo da će svaki uvoznik imati i edukaciju od strane proizvođača ili regionalne kancelarije. Postupak homologacije tipa vozila je sličan postupcima koji se provode u našem okruženju pa će većina imati konsultante od kolega koji taj posao rade u drugim zemljama. U slučaju da se utvrdi da dvodnevni seminar neće biti dovoljan, naknadno ćemo uključiti i dodatne edukacije prema potrebi. U svakom slučaju, zajednički nam je interes da svi budu dobro edukovani, kako bi našu saradnju učinili što uspješnijom i elegantnijom. “Ostali učesnici” u edukaciji su svi oni za koje u programu edukacije nije posebno planirana ova aktivnost. Medju takve spadaju predstavanici institucija i državnih organa koji će biti upućeni na proces homologacije.
b. Mislimo da ste shvatili našu ideju oko potvrda proizvođača pri čemu nismo željeli propisivati stroge forme ovog dokumenta nego smo ukazali samo na neophodan sadržaj. Međutim, prihvatamo Vaš prijedlog pa ćemo na našoj web strani postaviti i ogledni primjerak potvrde na engleskom jeziku. Link prema eng. verziji prijedloga potvrde
c. Naš prijedlog da potvrdu proizvođača dostavite uz prvi zahtjev za homologaciju tipa, treba da shvatite kao krajnji rok za dostavu ovih dokumenata. Ukoliko želite da provjerite adekvatnost sadržaja potvrde možete ih dostaviti i u bilo kojoj formi kopije, nakon čega ćemo Vas obavijestiti o našem stavu. U konačnom, potvrde proizvođača možete dostaviti i prije prvog zahtjeva za homologaciju.
d. Prema propisima potvrdu proizvođača trebate imati za svaku marku vozila koju plasirate na tržište BiH. Ukoliko jedan proizvođač ima više marki, ovlašćenje može da se napravi zajedno za sve marke, tj. na jednoj potvrdi. Ukoliko zastupate više proizvođača, svaki proizvođač treba da vam da posebno ovlašćenje.
Da li svi kandidati koji su prošli obuku i imaju diplomu inženjera mašinstva smjera motori i vozila mogu da polažu ispit za licencu za voditelja poslova homologacije u tehničkom servisu? Konkretno, kada se radi o tri kandidata sa Mašinskog fakulteta Sarajevo, koji su inženjeri mašinstva smjera motori i vozila, da li sva tri kandidata mogu da polažu ispit i dobiju licencu za voditelja poslova homologacije u tehničkom servisu?
Svi vaši kandidati koji ispunjavaju uslov za rukovodioca tima za homologaciju mogu polagati ispit za rukovodioca. To podrazumijeva da viši nivo ovlašćenja uključuje niže nivoe pa je prihvatljivo da u timu budu sva trojica uz vašu odluku o pozicijama u timu.
Da li je moguće da na ovom skupu prisustvuju dvije osobe uz plaćanje jedne kotizacije? Većina uvoznika traži da osim osobe zadužene za homologaciju, prisustvuje i ovlaštena osoba (npr. direktor). Predlažemo da se omogući da druga osoba ne mora prisustvovati ručku, ili da kotizacija za nju bude znatno smanjena.
Odlučeno je da samo prvi učesnik stručnog skupa plaća punu cijenu od 150 KM kotizacije. Svi ostali učesnici (dakle, drugi, treći i tako redom) plaćaju iznos od 100 KM ako su to učesnici iz iste firme.
Da li Toyota Adria Predstavništvo u BiH smije obavljati tipsku i pojedinačnu homologaciju, može li Toyota Adria d.o.o (Slovenija) raditi homologaciju, i može li Toyota Motor Europe ili Toyota Adria d.o.o (Slovenija) ovlastiti Mašinski fakultet u Sarajevu za obavljanje homologacije Toyota vozila u BiH?
Nažalost, imate organizaciju koja će se morati prilagoditi zahtjevima odredbi Pravilnika, pa u tom smislu i dajemo sledeće odgovore: a) Ukoliko Toyota Adria Predstavništvo u BIH nije pravno lice ne može se pojaviti u ulozi podnosioca zahtjeva za provođenje homologacije tipa vozila. b) Toyota Adria Predstavništvo u BIH ne može raditi pojedinačnu homologaciju, to rade ovlašćeni tehnički servisi. Vaše pitanje se vjerovatno odnosi na to ko može provjeravati podatke iz COC dokumenta i izdavati potvrdu proizvođača. Ove poslove mogu obavljati pravna lica koja za to budu ovlašćena od proizvođača. c) Toyota Adria d.o.o. (Slovenija) ne može podnijeti zahtjev za tipsku homologaciju jer nije pravno lice u BiH. Saradnju u homologaciji pojedinačnog vozila prije svega želimo uspostaviti sa ovlašćenim predstavnikom Toyote u BiH. d) Toyota Motor Europe moze ovlastiti npr. Mašinski Fakultet u Sarajevu, bilo kojeg Toyota partnera u BiH ili bilo koje drugo pravno lice sa sjedištem u BiH. Napominjemo da Toyota može uspostaviti direktan poslovni odnos sa Konzorcijumom u pogledu korišćenja baze podataka o vozilima pri provjeri COC dokumenata i izdavanju Potvrda proizvođača.